loading...
کرایه جرثقیل در تهران
جرثقیل تهران بازدید : 88 پنجشنبه 17 مهر 1399 نظرات (0)

  اجزاي تشكيل دهنده يك جرثقيل به طور کلی شامل:

 

 

پل جرثقيل,  کالسکه طولي يا کلگي, موتور گيربکس حرکتی,  بازدارنده/ضربه گير ,بالابر/کالسکه , خط برقرسان طولي, تابلو برق اصلي می باشند.

 

در جرثقیل های سقفی بالابرهایی که بکار برده میشوند از چند قسمت اصلی تشکیل شده است.

 

موتور : در جرثقیل سقفی برخی از موتور های بالابرها بصورت روتور مخروطی می باشند که در این نوع موتورها ترمزهای آنها بصورت میکانیکی بوده و در زمان استارت موتور ، روتور در داخل پوسته جای گرفته و لنت ترمز از انتهای روتور که به پوسته انتهایی موتور (در کاسه عقب موتور) اصطکاک ایجاد کرده بود را آزاد کرده و موتور شروع به گردش میکند. و در برخی از موتورهای جرثقیل روتورها بصورت استوانه ای بوده که در این نوع موتورها ترمزهای جرثقیل ها بصورت مگنت الکتریکی می باشند که در زمان استارت موتور همزمان با آن برق مگنت نیز فعال گردیده و درگیری لنت با صفحه مجاور را آزاد کرده و موتور شروع به گردش می نماید.

 

گیربکس : در برخی از جرثقیل های سقفی گیربکس و موتور بصورت کوپل یا شفت رابط جهت انتقال نیرو به یکدیگر متصل می شوند. بوسیله چرخ دنده های موجود در گیربکس از سرعت آن کاسته شده و به قدرت آن افزوده می شود. سپس قدرت گیربکس به درام جرثقیل و از درام به سیم بکسل و نهایتا قلاب منتقل می شود که نتیجه آن توانایی بلند کردن و جابجایی بار توسط جرثقیل سقفی می باشد.در جرثقیل های سقفی بالابرهایی که بکار برده میشوند از چند قسمت اصلی تشکیل شده است.

 

درام : به طور کلی نقش درام دریافت نیرو از گیربکس و انتقال آن به سیم بکسل و قلاب جرثقیل سقفی جهت بلند کردن وجابجایی بار میباشد. درام ها به دو دسته ی درام های ساده و درام های چند لایه تقسیم بندی می شوند .

 

درام ساده : که کلا یک دور سیم بکسل بر روی آن ها پیچیده می شود .

 

درام چند لایه : در این درام ها لایه ی اول سیم بکسل به شکل یک مارپیچ همانند درام ساده پیچیده می شود و پس از آن که سیم بکسل به کناره ی انتهایی درام رسید ، لایه دوم در جهت مخالف لایه اول و با قرار گرفتن در گودی های ایجاد شده بین دورهای لایه اول ، پیچیده می شود .

 

حال برای این که سیم بکسل نیروی درام را به طور صحیح انتقال دهد باید به موارد زیر توجه نمود :

 

انتهای سیم بکسل را باید به گونه ای به درام متصل کرد تا تحمل نیروی وارده را داشته باشد .

 

هنگام پیچیدن سیم بکسل بر روی درام باید سیم بکسل را تحت فشار و کشش قرار داد تا از پرش سیم بکسل از یک شیار به شیار دیگر جلوگیری کرد .

 

باید به عرض شیارهای درام نسبت به قطر سیم بکسل نیز توجه نمود تا از خارج شدن سیم بکسل از شیار جلوگیری شود .در جرثقیل های سقفی بالابرهایی که بکار برده میشوند از چند قسمت اصلی تشکیل شده است.

 

قلاب : در جرثقیل های سقفی و دروازه ای یکی از اجزاء مهم ، قلاب می باشد که با طراحی های مختلف ساخته می شوند. در اصطلاح به برخی از قلاب ها ( قلاب های ۲ به ۱ )گفته می شود یعنی یک سیم بکسل از یک سوی قلاب وارد و از سوی دیگر قلاب خارج شده و بر روی بدنه بالابر بوسیله گوه که بروی آن طراحی و نصب شده است متصل می شود. دربرخی از قلاب ها که نسبت به تناژها با یکدیگر متفاوت هستند به طور مثال ( ۴ به ۱ یا ۶ به ۱ یا ۲ به ۸ )که از آنها برای جرثقیل های سنگین استفاده می شود جدا از این که بر تعداد قرقره های روی قلاب اضافه میگردد بر روی بدنه جرثقیل های سقفی یا جرثقیل های دروازه ای نیز قرقره هایی جهت رفت و برگشت سیم بکسل قرار میگیرد که با این عمل یعنی اضافه کردن سیم بکسل از یک لایه به چند لایه می توان توان بار برداری جرثقیل ها را بهبود بخشید.

 

شاستی : شاستی بالابر یکی از اجزاء مهم جرثقیل سقفی میباشد که به عبارتی تمامی تحمل وزن بر روی این عضو قرار می گیرد و همینطور جانمایی تمامی تجهیزات مانند موتور ، گیربکس ، درام ، بر روی شاستی می باشد.

 

کمربند دارام : راهنمای سیم بکسل یا کمربند درام به قطعه ای گفته می شود که در جرثقیل های سقفی تک پل و جرثقیل های سقفی دو پل جهت مرتب شدن سیم بکسل بر روی درام و هدایت آن ، بر روی سیم بکسل و دور درام قرار میگیرد که در جرثقیل ها شاخصی برای قطع و وصل کردن حد بالا و حد پایین قلاب در تمامی جرثقیل های سقفی تک پل ، سقفی دو پل و جرثقیل های دروازه ای می باشد. باید توجه نمود در هنگام بار برداری غیر اصولی به این قطعه آسیب جدی میرسد و باعث شکستگی و خرابی کمربند میشود و این خرابی نهایتا منجر به از کار افتادگی میکروسوئیچ شده و در نتیجه آن قلاب به زیر شاستی درام برخورد کرده و باعث آسیب جدی به قلاب ، سیم بکسل و درام میشود.

 

کنترل جرثقیل سقفی : در هر جرثقیل به طور معمول دو تابلو برق وجود دارد که یکی مربوط به بالابر و دیگری مربوط به پل می باشد که برای هدایت و راه اندازی جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرند. جهت فرمان دادن به تابلو برق و هدایت جرثقیل از کلید فرمان که به صورت آویز از جرثقیل می باشد می توان استفاده نمود. همچنین می توان از ریموت کنترل یا کنترل رادیویی که به صورت بی سیم می باشد نیز استفاده نمود.ش

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 126
  • بازدید سال : 670
  • بازدید کلی : 2,838